ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

National journal article  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Monograph  

Gutkin, B. & Ahmed, S. (2012). Computational Neuroscience of Drug Addiction.

National journal article  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

National journal article  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

National journal article  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Monograph  

Dupoux, E. (2001 ). Language, Brain and Cognitive Development: Essays in Honor of Jacques Mehler. Cambridge, Mass: MIT Press (translated in French: (2002). Les langages du cerveau, Paris: O. Jacob.)

National journal article  

Proust, J. (2021). Le naturalisme philosophique et les sciences. Raison présente, 219, 53-63. doi:10.3917/rpre.219.0053

National journal article  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Monograph  

Proust, J. & Fortier, M. (2018). Metacognitive Diversity - An Interdisciplinary approaches. Oxford: Oxford University Press

Monograph  

Mehler, J. & Dupoux, E. (1990). Naître Humain. Paris: Odile Jacob. Translated and published in English (Blackwell), Chineese (Yuan-Liou Publishers), Greek (Alexiandria) Italian, (Mondadori), Japanese, (Fujiwara-Shoten), Portuguese (Piaget), & Spanish (Alianza)

Monograph  

Proust, J. (2017). Non-human Metacognition.

Edited book  

Origgi, G. (2019). Passions Sociales. Paris: PUF

Monograph  

Proust, J. (2021). Penser vite ou penser bien ? Odile Jacob

National journal article  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Monograph  

Origgi, G. (2019). Reputation: What it is and why it Matters. Princeton University Press

Monograph  

Origgi, G. (2018). Reputation. What it is and Why it matters. Princeton University Press

Monograph  

Quer, J., Cecchetto, C., Donati, C., Geraci, C., Kelepir, M., Pfau, R. & Steinbach, M. (2017). SignGram Blueprint: A Guide to Sign Language Grammar Writing.

Monograph  

Dokic, J. & Proust, J. (2002). Simulation and Knowledge of Action.

Monograph  

Beran, M., Brandl, J., Perner, J. & Proust, J. (2012). The Foundations of Metacognition.

Monograph  

Proust, J. (2013). The Philosophy of Metacognition: Mental Agency and Self-Awareness.

Edited book  

Schlenker, P. (2022). What It All Means. The MIT Press