ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Book chapter  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915

Book chapter  

Mercier, H. (2019 in press). A paradox of information aggregation: We do it well but think about it poorly, and why this is a problem for institutions. In Ballantyne, N. & Dunning, D. (Eds.), Reason, Bias, and Inquiry: New Perspectives from the Crossroads of Epistemology and PsychologyOxford University Press

Book chapter  

Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

Book chapter  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). A typological study of stress "deafness" In Gussenhoven, C. and Warner, N. (Eds.), Laboratory Phonology VII (pp. 203-240). Berlin: Mouton de Gruyter

National journal article  

Djellaoui, A. , Faugeras, F., Hosseini, H., Seddik, L. , Bachoud-Levi, A. & Abdelhedi, J. (2019). Astrocytome anaplasique mimant une encéphalite herpétique: un challenge diagnostique. Revue Neurologique, 175, S47. doi:10.1016/j.neurol.2019.01.143

National journal article  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Book chapter  

Darcy, I., Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Bilinguals play by the rules. Perceptual compensation for assimilation in late L2-learners. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 411-442). Berlin: Mouton de Gruyter

Book chapter  

Mercier, H. & Sperber, D. (2020). Bounded reason in a social world. In Ricardo Viale (Eds.), Routledge Handbook of Bounded Rationality

National journal article  

Cleret de Langavant, L., Petit, A. , NGuyen, R. , Gendre, T. , Abdelhedi, J. , Djellaoui, A. , Seddik, L. , Faugeras, F., Salhi, H., Wahab, A. , Fechtenbaum, L. , Dormeuil, A. , Hosseini, H., Youssov, K., Fenelon, G., Bapst, B. , Brugières, P., Tuilier, T. , Kalsoum, E. , Matignon, M., Oniszczuk, J. , Gallien, S. , Vindrios, W. , Melica, G., Scain, A. , Esser, R. , Rostain, L., Guillaud, C. , Dubos-Lascu, G. , Saada, N. , Guillet, H. , Khellaf, M. , Bardel, B. , Ayache, S. , Lefaucheur, J. , Pawlotsky, J. , Fourati, S. & Bachoud-Levi, A. (2021). Clinical description of the broad range of neurological presentations of COVID-19: A retrospective case series. Revue Neurologique, 177(3), 275-282. doi:10.1016/j.neurol.2021.01.004

Book chapter  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). Coping with phonological variation in early lexical acquisition. In I. Lasser (Eds.), The Process of Language Acquisition (pp. 359-385). Frankfurt: Peter Lang

Book chapter  

Baumard, N. & Cova, F. (2018). De la coopération à la culture. In Andler, Collins, Tallon-Baudry (Eds.), La cognition. Du neurone à la société (pp. 563-597). Paris: Gallimard

Book chapter  

Kouider, S. (2018). Devenir scientifique pour comprendre qui nous sommes. In Michel Dugnat (Eds.), Bébé attentif cherche adulte(s) attentionné(s) (pp. 45-48). Toulouse, France: ERES

Book chapter  

Dubourg, E. & Baumard, N. (2023). Do Fictions Impact People's Beliefs? A Critical View. The Routledge Handbook of Fiction and Belief (Routledge ed., pp. 18).

National journal article  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

National journal article  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Book chapter  

Bachoud-Levi, A. (2017). From open to large-scale randomized cell transplantation trials in Huntington's disease: Lessons from the multicentric intracerebral grafting in Huntington's disease trial (MIG-HD) and previous pilot studies. Prog Brain Res. (Vol. 230, pp. 227-261). doi:10.1016/bs.pbr.2016.12.011

National journal article  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Book chapter  

Fenelon, G. (2019). Hallucinations visuelles. In Hélène Amievia, Antoinette Prouteau, Olivier Martinaud (Eds.), Neuropsychologie en psychiatrie

National journal article  

Jacob, P. (2020). Jules Vuillemin et la triple controverse entre Carnap et Quine. Revue de Synthèse, 141(1-2), 57-83. doi:10.1163/19552343-14000024

Monograph  

Mercier, H. & Sperber, D. (2021). L'Énigme de la raison.

National journal article  

Dubourg, E., Andre, J. & Baumard, N. (2021). L’origine des fictions : l’hypothèse des fonctions évolutionnaires sociales. Fabula-LhT, 25

Monograph  

Dupoux, E. (2001 ). Language, Brain and Cognitive Development: Essays in Honor of Jacques Mehler. Cambridge, Mass: MIT Press (translated in French: (2002). Les langages du cerveau, Paris: O. Jacob.)

Monograph  

Jacquemot, C. (2017). Le langage fait l’homme et l’homme fait le langage. Paris: Sciences Humaines Editions

National journal article  

Jacquemot, C. (2022). Le traitement lexico-sémantique dépend-il de ressources exécutives spécifiques au langage ? Revue neurobiologique, Supplément, S180-S181. doi:10.1016/j.neurol.2022.02.116

Book chapter  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Learning the mapping from surface to underlying representations in an artificial language. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 315-338). Berlin: Mouton de Gruyter

National journal article  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Monograph  

Mehler, J. & Dupoux, E. (1990). Naître Humain. Paris: Odile Jacob. Translated and published in English (Blackwell), Chineese (Yuan-Liou Publishers), Greek (Alexiandria) Italian, (Mondadori), Japanese, (Fujiwara-Shoten), Portuguese (Piaget), & Spanish (Alianza)

Monograph  

Mercier, H. (2020 ). Not Born Yesterday. Princeton University Press

National journal article  

Segaux, L., Oubaya, N., Leissing-Desprez, C., Cleret de Langavant, L., Broussier, A., Fromentin, I., David, J. & Bastuji-Garin, S. (2021). Plus d’un tiers des personnes âgées de 50 à 65 ans souffrent de troubles cognitifs non repérés. Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique, 69(1), S39-S40. doi:10.1016/j.respe.2021.04.063

Book chapter  

Cremers, A. & Chemla, E. (2017). Probability Judgments of Gappy Sentences. In Pistoia-Reda, Salvatore and Filippo Domaneschi (Eds.), Linguistic and Psycholinguistic Approaches on Implicatures and Presuppositions (pp. 111-150).Palgrave