ENS - Ecole Normale Supérieure
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Publications

Book chapter  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915

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Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

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Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). A typological study of stress "deafness" In Gussenhoven, C. and Warner, N. (Eds.), Laboratory Phonology VII (pp. 203-240). Berlin: Mouton de Gruyter

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Pacherie, E. (2012). Action. (pp. 92–111 ).

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Nicolas, D. (2006). Ambiguïté. Sémanticlopédie: dictionnaire de sémantique

National journal article  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Book chapter  

Darcy, I., Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Bilinguals play by the rules. Perceptual compensation for assimilation in late L2-learners. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 411-442). Berlin: Mouton de Gruyter

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Bourgeois-Gironde, S. (2019). Comment Managua fut vers 1979 le lieu d’un événement linguistique révolutionnaire. In ESKA (Eds.), Problèmes d'Amérique latine (Vol. 112, pp. 101-114). doi:0.3917/pal.112.0101

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Nicolas, D. (2006). Compositionalité: questions philosophiques. Sémanticlopédie: dictionnaire de sémantique

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Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). Coping with phonological variation in early lexical acquisition. In I. Lasser (Eds.), The Process of Language Acquisition (pp. 359-385). Frankfurt: Peter Lang

National journal article  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

National journal article  

Nicolas, D. (2002). Do mass nouns constitute a semantically uniform class? Kansas Working Papers in Linguistics, 26, 113-121. doi:10.17161/KWPL.1808.591

National journal article  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

National journal article  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

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Bourgeois-Gironde, S. (2017). How regret moves individual and collective choices towards rationality. Handbook of Behavioural Economics and Smart Decision-Making: Rational …

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Pacherie, E. (2002). Intention .

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Pacherie, E. (2007). Is collective intentionality really primitive? (pp. 153-175).

National journal article  

Nicolas, D. (2004). Is there anything characteristic about the meaning of a count noun? Revue de la Lexicologie, 18-19, 125-138

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Nicolas, D. (2002). La catégorisation des noms communs : massifs et comptables. Catégorisation et Langage (pp. 29-51).

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Giannakidou, A. & Mari, A. (2017). La dimension épistémique du futur : le rôle des adverbes. In Baranzini and de Saussures (Eds.), Le Futur dans les langues RomanesPeter Lang Ag

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Bourgeois-Gironde, S. (2020). Le sourire de ma boulangère : sur le rôle des expressions faciales dans les transactions monétaires. In Claudia Senik (Eds.), Crise de confiance ? (pp. 213-230). Paris: La Découverte, "Recherche"

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Lussange, J., Belianin, A., Bourgeois-Gironde, S. & Gutkin, B. (2021). Learning and Cognition in Financial Markets: A Paradigm Shift for Agent-Based Models. Advances in Intelligent Systems and Computing (Vol. 1252, pp. 241-255). doi:10.1007/978-3-030-55190-2_19

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Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Learning the mapping from surface to underlying representations in an artificial language. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 315-338). Berlin: Mouton de Gruyter

National journal article  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

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De Brabanter, P., Nicolas, D., Stojanovic, I. & Villanueva Fernandez, N. (2007). Les usages déférentiels. In Bouvier, Alban and Conein, Bernard (Eds.), L'épistémologie sociale. Une théorie sociale de la connaissance (pp. 139-162).Editions de l'EHESS

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Nicolas, D. (2006). Massif / comptable. Sémanticlopédie: dictionnaire de sémantique

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Dokic, J. & Pacherie, E. (2006). On the Very Idea of a Frame of Reference . (pp. 259-280).

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Pacherie, E. (2005). Perceiving Intentions. (pp. 401-414).

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Pacherie, E. (2008). Perception, Emotions and Delusions: Revisiting the Capgras Delusion . (pp. 07-126).

National journal article  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010