ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Article dans une revue internationale  

Loza, E. , Amsellem, F., Zalla, T., Cartigny, A. , Leboyer, M., Delorme, R., Ramus, F. & Forgeot D'Arc, B. (2023). A mind-reading puzzle: Autistic people are more efficient at a theory-of-mind task. Research in Autism Spectrum Disorders, 101, 102105. doi:10.1016/j.rasd.2023.102105

Article dans une revue internationale  

Proust, J. (2023). Affordances from a control viewpoint. Philosophical Psychology . doi:10.1080/09515089.2023.2274489

Article dans une revue internationale  

Branch-Smith, T. & Origgi, G. (2022). Social Indicators of Trust in the Age of Informational Chaos. Social Epistemology, 36(5), 533-540. doi:10.1080/02691728.2022.2121622

Article dans une revue internationale  

Branch-Smith, T. , Origgi, G. & Morisseau, T. (2022). Why Trust Raoult? How Social Indicators Inform the Reputations of Experts. Social Epistemology, 36(3), 299-316 . doi:10.1080/02691728.2022.2042421

Article dans une revue internationale  

Gallezot, C. , Riad, R., Titeux, H., Lemoine, L., Montillot, J., Sliwinski, A., Hamet Bagnou, J., Cao, X., Youssov, K., Dupoux, E. & Bachoud-Levi, A. (2022). Emotion expression through spoken language in Huntington Disease. Cortex. doi:10.1016/j.cortex.2022.05.024

Article dans une revue internationale  

Origgi, G. (2022). The Social Indicators of the Reputation of an Expert. Social Epistemology, 36(5), 541–549. doi:10.1080/02691728.2022.2116962

Article dans une revue internationale  

Origgi, G. (2022). Populismo epistemico o della tirannia del buon senso. Teoria politica, 11, 113-122

Article dans une revue internationale  

Proust, J. (2022). The Cultural Evolution of Information Seeking. Journal of Cognition and Culture, 25(5), 467-484. doi:10.1163/15685373-12340146

Article dans une revue internationale  

Riad, R., Lunven, M., Titeux, H., Cao, X., Hamet Bagnou, J., Lemoine, L., Montillot, J., Sliwinski, A., Youssov, K., Cleret de Langavant, L., Dupoux, E. & Bachoud-Levi, A. (2022). Predicting clinical scores in Huntington's disease: a lightweight speech test. Journal of neurology, 269(9), 5008-5021. doi:10.1007/s00415-022-11148-1

Article dans une revue internationale  

Riad, R., Lunven, M., Titeux, H., Cao, X., Hamet Bagnou, J., Lemoine, L., Montillot, J., Sliwinski, A., Youssov, K., Cleret de Langavant, L., Dupoux, E. & Bachoud-Levi, A. (2022). Predicting clinical scores in Huntington’s disease: a lightweight speech test. J Neurol, . doi:10.1007/s00415-022-11148-1

Article dans une revue internationale  

Kim, S., Senju, A., Sodian, B., Paulus, M., Itakura, S., Okuno , A., Ueno, M. & Proust, J. (2021). Memory Monitoring and Control in Japanese and German Preschoolers. Memory & Cognition. doi:10.3758/s13421-021-01263-1

Article dans une revue internationale  

Kim, S., Le Guen, O. , Sodian, B. & Proust, J. (2021). Are Children Sensitive to What They Know?: An Insight from Yucatec Mayan Children. Journal of Cognition and Culture, 21(3-4), 226-242. doi:10.1163/15685373-12340106

Article dans une revue internationale  

Marchand, S., Origgi, G. & Chouchan, N. (2021). Entretien avec G. Origgi : La post-vérité. Cahiers philosophiques, 164(1), 123-131. doi:10.3917/caph1.164.0125

Article dans une revue internationale  

Morisseau, T. , Branch-Smith, T. & Origgi, G. (2021). Stakes of Knowing the Truth: A Motivational Perspective on the Popularity of a Controversial Scientific Theory. Front. Psychol., 12, 3800. doi:10.3389/fpsyg.2021.708751

Article dans une revue internationale  

Origgi, G., Branch-Smith, T. & Morisseau, T. (2021). Trust, expertise and the controversy over chloroquine. Social Epistemology A Journal of Knowledge, Culture and Policy

Article dans une revue internationale  

Riad, R., Karadayi, J., Bachoud-Levi, A. & Dupoux, E. (2021). Learning spectro-temporal representations of complex sounds with parameterized neural networks. The Journal of the Acoustical Society of America, 150, 353. doi:10.1121/10.000548210.1121/10.0005482

Article dans une revue internationale  

Bouvier, A. (2020). L’Individualisme méthodologique au défi des critiques de la philosophie analytique récente. L'Année sociologique, 70, 45-67. doi:10.3917/anso.201.0045

Article dans une revue internationale  

Kim, S., Sodian, B., Senju, A., Okuno , A., Ueno, M., Itakura, S. & Proust, J. (2020). Metacognition and mindreading in young children: a cross-cultural study. Consciousness and Cognition , 85, 103017. doi:10.1016/j.concog.2020.103017

Article dans une revue internationale  

Kim, S., Paulus, M., Sodian, B. & Proust, J. (2020). Children’s Prior Experiences of their Successes and Failures Modulate Belief Alignment. European Journal of Developmental Psychology, 17(5). doi:10.1080/17405629.2020.1722634

Article dans une revue internationale  

Kim, S., Sodian, B. & Proust, J. (2020). 12- and 24-Month-Old Infants’ Search Behavior Under Informational Uncertainty . Frontiers in Psychology, 11. doi:10.3389/fpsyg.2020.00566

Article dans une revue internationale  

Rahnev, D., Desender, K., Lee, A., Adler, W., Aguilar-Lleyda, D., Akdoğan, B., Arbuzova, P., Atlas, L., Balcı, F., Bang, J., Bègue, I., Birney, D., Brady, T., Calder-Travis, J., Chetverikov, A., Clark, T., Davranche, K., Denison, R., Dildine, T., Double, K., Duyan, Y., Faivre, N., Fallow, K., Filevich, E., Gajdos, T., Gallagher, R., de Gardelle, V., Gherman, S., Haddara, N., Hainguerlot, M., Hsu, T., Hu, X., Iturrate, I., Jaquiery, M., Kantner, J., Koculak, M., Konishi, M., Koß, C., Kvam, P., Kwok, S., Lebreton, M., Lempert, K., Ming Lo, C., Luo, L., Maniscalco, B., Martin, A., Massoni, S., Matthews, J., Mazancieux, A., Merfeld, D., O'Hora, D., Palser, E., Paulewicz, B., Pereira, M., Peters, C., Philiastides, M., Pfuhl, G., Prieto, F., Rausch, M., Recht, S. , Reyes, G., Rouault, M., Sackur, J., Sadeghi, S., Samaha, J., Seow, T., Shekhar, M., Sherman, M., Siedlecka, M., Skóra, Z., Song, C., Soto, D., Sun, S., Van Boxtel, J., Wang, S., Weidemann, C., Weindel, G., Wierzchoń, M., Xu, X., Ye, Q., Yeon, J., Zou, F. & Zylberberg, A. (2020). The Confidence Database. Nature Human Behaviour, 4, 317–325. doi:10.1038/s41562-019-0813-1

Article dans une revue internationale  

Bouvier, A. (2019). Individualism versus Holism. SAGE Research Methods Foundations, . doi:10.4135/9781526421036803102

Article dans une revue internationale  

Jacquemot, C., Lalanne, C., Sliwinski, A., Piccinini, P., Dupoux, E. & Bachoud-Levi, A. (2019). Improving language evaluation in neurological disorders: The French Core Assessment of Language Processing (CALAP). Psychological assessment, 31(5), 622-630. doi:10.1037/pas0000683

Article dans une revue internationale  

Latimier, A. , Riegert, A. , Ly, S. , Peyre, H., Casati, R. & Ramus, F. (2019). Does pre-testing promote better retention than post-testing? npj Science of Learning, 4(15). doi:10.1038/s41539-019-0053-1

Article dans une revue internationale  

Latimier, A., Kovarski, K., Peyre, H., Fernandez, L. , Gras, D., Leboyer, M. & Zalla, T. (2019). Trustworthiness and Dominance Personality Traits’ Judgments in Adults with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. doi:10.1007/s10803-019-04163-1

Article dans une revue internationale  

Proust, J. (2019). From Comparative Studies to Interdisciplinary Research on Metacognition. Animal Behavior and Cognition, 6(4), 309-328. doi:10.26451/abc.06.04.10.2019

Article dans une revue internationale  

Bouton, S., Chambon, V., Tyrand, R., Guggisberg, A., Seeck, M., Karkar, S., Van De Ville, D. & Giraud, A. (2018). Focal versus distributed temporal cortex activity for speech sound category assignment. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, . doi:10.1073/pnas.1714279115

Article dans une revue internationale  

Bouvier, A. (2018). La Théorie de L’Argumentation Comme Épistémologie Sociale Naturalisée. Philosophia Scientiæ, 22(1), 17–35. doi:10.4000/philosophiascientiae.1461

Article dans une revue internationale  

Kim, S., Paulus, M., Sodian, B., Itakura, S., Ueno, M., Senju, A. & Proust, J. (2018). Selective learning and teaching among Japanese and German children. Developmental psychology, 54(3), 536-542. doi:10.1037/dev0000441