ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2019). Against phenomenal parsimony: a plea for bodily feelings. In Goldman, Alvin McLaughlin, McLaughlin (Eds.), Metaphysics and cognitive science Oxford: Oxford University Press

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Chapitre d'ouvrage  

Mamassian, P., Landy, M., Maloney, L., Rao, R., Olshausen, B. & Lewicki, M. (2002). Bayesian modelling of visual perception. In R. Rao, B. Olshausen & M. Lewicki (Eds.), Probabilistic Models of the Brain: Perception and Neural Function (pp. 13-36). Cambridge, MA: MIT Press

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2020). Bodily Feelings: Presence, Agency, and Ownership. In Uriah Kriegel (Eds.), The Oxford Handbook of the Philosophy of Consciousness Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780198749677.013.4

Acte de conférence expertisé  

Ponsot, E., Déjardin, H. & Roncière, E. (2016). Controlling Programme Loudness in Individualized Binaural Rendering of Multi-Channel Audio Contents. , Vol. 140: In Audio Engineering Society .

Chapitre d'ouvrage  

Batty, M., Kovarski, K. & Meaux, E. (2018). De l’exploration à la perception des visages chez les personnes avec un trouble du spectre de l’autisme. Neuropsychologie et remédiations des troubles du spectre de l’autismeEditions deboeck Supérieur

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

Article dans une revue nationale  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2021). Feeling the world as being here. In F. de Vignemont, A. Serino, H.Y. Wong, A. Farnè (Eds.), The world at our fingertips: A multidisciplinary investigation of peripersonal space, Oxford : Oxford University Press

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Acte de conférence expertisé  
Acte de conférence expertisé  

Mamassian, P. & Vemuri, B. (1993). ISOPHOTES ON A SMOOTH SURFACE RELATED TO SCENE GEOMETRY. , Vol. 2031: In Geometric Methods in Computer Vision II, 124-133. doi:10.1117/12.146619

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. & Sackur, J. (2018). La conscience. In Collins, Thérèse, Tallon-Baudry, Catherine, Andler, Daniel (Eds.), La cognitionGallimard

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Acte de conférence expertisé  

Aucouturier, J., Liuni, M. & Ponsot, E. (2017). Not so scary anymore : Screaming voices embedded in harmonic contexts are more positive and less arousing. In ESCOM.

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2018). Schéma corporel et image corporelle. In De Boeck/Solal (Eds.), Manuel de psychomotricité

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2018). The first-person in pain. In Bain, D., Brady, M., Corns, J. (Eds.), Philosophy of Pain: Unpleasantness, Emotion, and DevianceRoutledge

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2019). The phenomenology of bodily ownership. In Guillot, Marie Garcia-Carpintero, Manuel (Eds.), The sense of mineness Oxford: Oxford University Press

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2020). Un homme augmenté mais à quel prix ? In Bénédicte Boyer-Bévière, Isabelle Moine-Dupuis (Eds.), L’humain en transformation. Entre transhumanisme et humanité (pp. 23-30). doi:10.4000/cdst.2307

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2011). Understanding the nature of the phonological deficit. (pp. 153-169). doi:10.4324/9780203838006

Chapitre d'ouvrage  

Massin, O. & de Vignemont, F. (2020). Unless I Put My Hand into His Side, I Will Not Believe: The Epistemic Privilege of touch. In Berit Brogaard & Dimitria Electra Gatzia (Eds.), The Epistemology of non-Visual Perception (pp. 165).Oxford University Press

Chapitre d'ouvrage  

Alsmith, A. & Longo, M. (2019). Using VR technologies to investigate the flexibility of human self-conception. In E. Fischer and M. Curtis (Eds.), Methodological Advances in Experimental Philosophy (pp. 153-174). London: Bloomsbury

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2018). Varieties of bodily feelings. In Kriegel, Uriah (Eds.), The Oxford handbook of consciousness Oxford: Oxford University Press

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2018). Was Descartes right after all? An affective background for bodily awareness. . In Tsakiris, Manos de Preester, Helena (Eds.), The Interoceptive Basis of the Mind: from homeostasis to awareness Oxford: Oxford University Press

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2021). What is the body schema? In Yochai Ataria, Shogo Tanaka, and Shaun Gallagher (Eds.), Body Schema and Body Image: New Directions. doi:10.1093/oso/9780198851721.003.0001