ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Article dans une revue internationale  

Gurgand, L. , Peyre, H., Ecalle, J. , Fischer, J. & Ramus, F. (2024 ). Sibling Effects on School Achievement: Evidence From Two Large French Cohorts. Mind, Brain and Education. doi:10.1111/mbe.12427

Article dans une revue internationale  

Yang, S., Poncet, L. , Tafflet, M. , Lioret, S. , Peyre, H., Ramus, F., Heude, B. & Bernard, J. (2024). Association of screen use trajectories from early childhood and cognitive development in late childhood: The EDEN mother–child cohort. Computers in Human Behavior, 152, 108042. doi:10.1016/j.chb.2023.108042

Article dans une revue internationale  

de Vignemont, F. (2024). Fear beyond danger. Mind and Language. doi:10.1111/mila.12506

Article dans une revue internationale  

Lussange, J., Vrizzi, S., Palminteri, S. & Gutkin, B. (2024). Mesoscale effects of trader learning behaviors in financial markets: A multi-agent reinforcement learning study. PloS one, 19(4), e0301141. doi:10.1371/journal.pone.0301141

Article dans une revue internationale  

Ramus, F. (2024). La légende noire des surdoués, suite et fin . Enfance, 1, 11-20. doi:10.3917/enf2.241.0011

Article dans une revue internationale  

Couvignou, M., Peyre, H., Ramus, F. & Kolinsky, R. (2024). Do early musical impairments predict later reading difficulties? A longitudinal study of pre-readers with and without familial risk for dyslexia. Developmental science, e13519. doi:10.1111/desc.13519

Article dans une revue internationale  

Yang, S., Saïd, M., Peyre, H., Ramus, F., Taine, M., Dufourg, M., Heude, B., Charles, M. & Bernard, J. (2024). Associations of screen use with cognitive development in early childhood: the ELFE birth cohort. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 65(5), 680-693. doi:10.1111/jcpp.13887

Acte de conférence expertisé  

Kandemir, E. , Vie, J., Sanchez-Ayte, A., Palombi, O. & Ramus, F. (2024). Adaptation of the Multi-Concept Multivariate Elo Rating System to Medical Students Training Data. In Proceedings of the 14th Learning Analytics and Knowledge Conference, Kyoto, 123–133. doi:10.1145/3636555.3636858

Article dans une revue internationale  

de Vignemont, F. & Farnè, A. (2024). Peripersonal space: why so last-second? Phil. Trans. R. Soc. B., 379(20230159). doi:10.1098/rstb.2023.0159

Article dans une revue internationale  

Anlló, H., Bavard, S., Benmarrakchi, F., Bonagura, D., Cerrotti, F., Cicue, M., Gueguen, M., José Guzmán, E., Kadieva, D., Kobayashi, M., Lukumon, G., Sartorio, M., Yang, J., Zinchenko, O., Bahrami, B., Silva Concha, J., Hertz, U., B Konova, A., Li, J., O'Madagain, C., Navajas, J., Reyes, G., Sarabi-Jamab, A., Shestakova, A. , Sukumaran, B., Watanabe, K. & Palminteri, S. (2024). Comparing experience- and description-based economic preferences across 11 countries. Nature human behaviour, 8(8), 1554-1567. doi:10.1038/s41562-024-01894-9

Article dans une revue internationale  

Yax, N. , Anlló, H. & Palminteri, S. (2024). Studying and improving reasoning in humans and machines. Communications Psychology volume, 2(51). doi:10.1038/s44271-024-00091-8

Article dans une revue internationale  

Bouton, S., Chevallier, C., Hallimat Cissé, A., Heude, B. & Jacquet, P. (2024). Metabolic trade-offs in childhood: Exploring the relationship between language development and body growth. Developmental science, 27(4), e13493. doi:10.1111/desc.13493

Article dans une revue internationale  

de Vignemont, F. (2024). La douleur : entre évaluation et action. Revue de métaphysique et de morale, 1, 85-101

Article dans une revue internationale  

de Vignemont, F. (2024). Value in Action. Analysis, ., anae064. doi:10.1093/analys/anae064

Article dans une revue internationale  

Williams, C., Peyre, H., Labouret, G., Fassaya, J., Guzmán García, A., Gauvrit, N. & Ramus, F. (2023). High Intelligence is Not Associated with a Greater Propensity for Mental Health Disorders. European Psychiatry, 66(1), e3. doi:10.1192/j.eurpsy.2022.2343

Article dans une revue internationale  

Ramus, F. (2023). Cognitive traits are more appropriate for genetic analysis than social outcomes. Behavioral and Brain Sciences, 46, e224

Article dans une revue internationale  

Vandendriessche, H. & Palminteri, S. (2023). Neurocognitive biases from the lab to real life. Communications biology, 6(1), 158. doi:10.1038/s42003-023-04544-4

Article dans une revue internationale  

Palminteri, S. (2023). Choice-confirmation bias and gradual perseveration in human reinforcement learning. Behavioral neuroscience, 137(1), 78-88. doi:10.1037/bne0000541

Article dans une revue internationale  

Garcia, B., Lebreton, M., Bourgeois-Gironde, S. & Palminteri, S. (2023). Experiential values are underweighted in decisions involving symbolic options. Nature human behaviour, . doi:10.1038/s41562-022-01496-3

Article dans une revue internationale  

Williams, C., Labouret, G., Wolfram, T., Peyre, H. & Ramus, F. (2023). A General Cognitive Ability Factor for the UK Biobank. Behavior genetics, 53(2), 85-100. doi:10.1007/s10519-022-10127-6

Article dans une revue internationale  

Loza, E. , Amsellem, F., Zalla, T., Cartigny, A. , Leboyer, M., Delorme, R., Ramus, F. & Forgeot D'Arc, B. (2023). A mind-reading puzzle: Autistic people are more efficient at a theory-of-mind task. Research in Autism Spectrum Disorders, 101, 102105. doi:10.1016/j.rasd.2023.102105

Article dans une revue internationale  

Anlló, H., Bavard, S., Benmarrakchi, F., Bonagura, D., Cerrotti, F., Cicue, M., Gueguen, M., Guzmán, E., Kadieva, D., Kobayashi, M., Lukumon, G., Sartorio, M., Yang, J., Zinchenko, O., Bahrami, B., Silva, J., Hertz, U., Konova, A., Li, J., O'Madagain, C., Navajas, J., Reyes, G., Sarabi-Jamab, A., Shestakova, A. , Sukumaran, B., Watanabe, K. & Palminteri, S. (2023). Outcome context-dependence is not WEIRD: Comparing reinforcement- and description-based economic preferences worldwide. Research square, . doi:10.21203/rs.3.rs-2621222/v1

Article dans une revue internationale  

Guez, A., Piazza, M., Pinheiro-Chagas, P. , Peyre, H., Heude, B. & Ramus, F. (2023). Preschool language and visuospatial skills respectively predict multiplication and addition/subtraction skills in middle school children. Developmental science, 26(3), e13316. doi:10.1111/desc.13316

Article dans une revue internationale  

Gurgand, L. , Lamarque, L., Havron, N., Bernard, J., Ramus, F. & Peyre, H. (2023). The influence of sibship composition on language development at 2 years of age in the ELFE birth cohort study. Developmental science, 26(4), e13356. doi:10.1111/desc.13356

Article dans une revue internationale  

Guilbert, A., Bernard, J., Peyre, H., Costet, N., Hough, I., Seyve, E., Monfort, C., Philippat, C., Slama, R., Kloog, I., Chevrier, C., Heude, B., Ramus, F. & Lepeule, J. (2023). Prenatal and childhood exposure to ambient air pollution and cognitive function in school-age children: Examining sensitive windows and sex-specific associations. Environmental research, 235, 116557. doi:10.1016/j.envres.2023.116557

Article dans une revue internationale  

Zhao, J., Zhao, Y., Song, Z., Thiebaut De Schotten, M., Altarelli, I. & Ramus, F. (2023). Adaptive compensation of arcuate fasciculus lateralization in developmental dyslexia. Cortex; a journal devoted to the study of the nervous system and behavior, 167, 1-11. doi:10.1016/j.cortex.2023.05.017

Article dans une revue internationale  

Shevchenko, V. , Labouret, G., Guez, A., Côté, S., Barbara, H., Peyre, H. & Ramus, F. (2023). Relations between intelligence index score discrepancies and psychopathology symptoms in the EDEN mother-child birth cohort. Intelligence, 98, 101753. doi:10.1016/j.intell.2023.101753

Article dans une revue internationale  

Palminteri, S. & Cecchi, R. (2023). Objective models of subjective feelings. Neuroscience and biobehavioral reviews, 151, 105233. doi:10.1016/j.neubiorev.2023.105233

Article dans une revue internationale  

Bavard, S. & Palminteri, S. (2023). The functional form of value normalization in human reinforcement learning. eLife, 12, e83891. doi:10.7554/eLife.83891

Article dans une revue internationale  

Apelian, C., de Vignemont, F. & B Terhune, D. (2023). Comparative effects of hypnotic suggestion and imagery instruction on bodily awareness. Consciousness and cognition, 108, 103473. doi:10.1016/j.concog.2023.103473