ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Chapitre d'ouvrage  

Varzi, A. & Casati, R. (2021). Ballot Ontology. In Sara Bernstein & Tyron Goldschmidt (Eds.), Non-Being: New Essay on the Metaphysics of Non-Existence (pp. 139–164). Oxford: Oxford University Press.

Chapitre d'ouvrage  

Casati, R. (2021). Im Moment des Schattens. Liddy Scheffknecht – Points in Time,De Gruyter,. doi:10.1515/9783110769562-005

Chapitre d'ouvrage  

Casati, R. (2021). Shadows in the Moment. Liddy Scheffknecht – Points in Time (pp. 161-164).De Gruyter. doi:10.1515/9783110769562-010

Article dans une revue nationale  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Chapitre d'ouvrage  

Fernandez-Velasco, P. & Casati, R. (2021). Making and Breaking Our Shared World: A Phenomenological Analysis of Disorientation as a Way ofUnderstanding Collective Emotions in Distributed Cognition. In Falcato A., Graça da Silva S. (Eds.), The Politics of Emotional Shockwaves (pp. 203-219).Palgrave Macmillan, Cham. doi:10.1007/978-3-030-56021-8_10

Chapitre d'ouvrage  

Fernandez-Velasco, P. & Casati, R. (2020). Disorientation and GIS-Informed Wilderness Search and Rescue. The Philosophy of GIS Switzerland: Springer Nature. doi:10.1007/978-3-030-16829-2_11

Chapitre d'ouvrage  

Arcangeli, M. & Dokic, J. (2020). A plea for the Sublime in science. In S. French & M. Ivanova (Eds.), The Aesthetics of Science: Beauty, Imagination and Understanding (Routledge ed., pp. 104-124). doi:10.4324/9780429030284-6

Chapitre d'ouvrage  

Varzi, A. & Casati, R. (2020). Ballot Ontology. In Sara Bernstein & Tyron Goldschmidt (Eds.), Non-Being: New Essay on the Metaphysics of Non-ExistenceOxford University Press

Chapitre d'ouvrage  

Ripley, D., Verheyen, S. & Egré, P. (2019). The Sorites Paradox in Psychology. In S. Oms and E. Zardini (Eds.), The Sorites Paradox (pp. 263-286). Cambridge: Cambridge University Press

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

Chapitre d'ouvrage  

Kouider, S. (2018). Devenir scientifique pour comprendre qui nous sommes. In Michel Dugnat (Eds.), Bébé attentif cherche adulte(s) attentionné(s) (pp. 45-48). Toulouse, France: ERES

Chapitre d'ouvrage  

Casati, R. & Tonello, F. (2018). Voto elettronico e partecipazione democratica. Web e società democratica (pp. 3-15). Turin: Accademia University Press

Chapitre d'ouvrage  

Casati, R. (2018). Shadows, objects and the lexicon: On some lexicalized and non-lexicalized concepts of shadow and light. In C. Mac Cumhaill, Thomas Crowther (Eds.), Perceptual Ephemera Oxford: OUP. doi:10.1080/13875868.2017.1377204

Chapitre d'ouvrage  

de Vignemont, F. (2018). The first-person in pain. In Bain, D., Brady, M., Corns, J. (Eds.), Philosophy of Pain: Unpleasantness, Emotion, and DevianceRoutledge

Chapitre d'ouvrage  

Fortier, M. & Kim, S. (2017). From the impossible to the improbable: A probabilistic account of magical beliefs and practices across development and cultures. In C. Zedelius, B. Müller & J. Schooler (Eds.), The science of lay theories: How beliefs shape our cognition, behavior, and health (pp. 265-315). New York: Springer

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2011). Understanding the nature of the phonological deficit. (pp. 153-169). doi:10.4324/9780203838006

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Chapitre d'ouvrage  

Darcy, I., Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Bilinguals play by the rules. Perceptual compensation for assimilation in late L2-learners. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 411-442). Berlin: Mouton de Gruyter

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Learning the mapping from surface to underlying representations in an artificial language. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 315-338). Berlin: Mouton de Gruyter

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). A typological study of stress "deafness" In Gussenhoven, C. and Warner, N. (Eds.), Laboratory Phonology VII (pp. 203-240). Berlin: Mouton de Gruyter

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). Coping with phonological variation in early lexical acquisition. In I. Lasser (Eds.), The Process of Language Acquisition (pp. 359-385). Frankfurt: Peter Lang