ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Article dans une revue internationale  

Farrell, H. , Mercier, H. & Schwartzberg, M. (2022). Analytical Democratic Theory: A Microfoundational Approach. American Political Science Review. doi:10.1017/S0003055422000715

Article dans une revue internationale  

Ueshima, A., Mercier, H. & Kameda, T. (2021). Social deliberation systematically shifts resource allocation decisions by focusing on the fate of the least well-off. Journal of Experimental Social Psychology, 92, 104067 . doi:10.1016/j.jesp.2020.104067

Article dans une revue internationale  

Yesilaltay , S., Hacquin, A., Chevallier, C. & Mercier, H. (2021). Information delivered by a chatbot has a positive impact on COVID-19 vaccines attitudes and intentions. Journal of Experimental Psychology: Applied. doi:10.1037/xap0000400

Article dans une revue internationale  

Mercier, H., Dockendorff, M. , Majima, Y. , Hacquin, A. & Schwartzberg, M. (2021). Intuitions about the epistemic virtues of majority voting. Thinking & Reasoning , 27(3), 445-463. doi:10.1080/13546783.2020.1857306

Article dans une revue internationale  

Mercier, H., Yesilaltay , S. & Hacquin, A. (2022). Why do so few people share fake news? It hurts their reputation. , 24(6), 1303-1324. doi:10.1177/1461444820969893

Article dans une revue internationale  

Mercier, H. & Claidière, N. (2022). Does discussion make crowds any wiser? Cognition, 22, 104912. doi:10.1016/j.cognition.2021.104912

Article dans une revue internationale  

Yesilaltay , S., De Araujo, E. & Mercier, H. (2022). “If this account is true, it is most enormously wonderful”: Interestingness-if-true and the sharing of true and false news. Digital Journalism, 10(3), 373-394. doi:10.1080/21670811.2021.1941163

Article dans une revue internationale  

Yesilaltay , S., Schwartz, M., Hacquin, A., Allard, A. , Mercier, H. & Blancke, S. (2022). Scaling up interactive argumentation by providing counterarguments with a chatbot. Nature Human Behaviour, 6(4), 579-592. doi:10.1038/s41562-021-01271-w

Article dans une revue internationale  

Hacquin, A., Yesilaltay , S., Aaroe, L. & Mercier, H. (2022). Disgust sensitivity and public opinion on nuclear energy. Journal of Environmental Psychology, 80(101749). doi:10.1016/j.jenvp.2021.101749

Article dans une revue internationale  

Acerbi , A., Yesilaltay , S. & Mercier, H. (2022). Research note: Fighting misinformation or fighting for information? Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review, 3(1), 1-15. doi:10.37016/mr-2020-87

Article dans une revue internationale  

De Araujo, E. , Yesilaltay , S., Bor, A. & Mercier, H. (2021). Dominant Jerks: People Infer Dominance From the Utterance of Challenging and Offensive Statements. Social Psychological Bulletin, 16(4), e6999. doi:10.32872/spb.6999

Article dans une revue internationale  

Buccola, B., Dautriche, I. & Chemla, E. (2018). Competition and symmetry in an artificial word learning task. Frontiers in Psychology, 9, 2176. doi:10.3389/fpsyg.2018.02176

Article dans une revue internationale  

Charafeddine, R., Zambrana , I., Triniol, B. , Mercier, H., Clément, F. , Kaufmann, L. , Reboul, A. , Pons, F. & Van Der Henst, J. (2020). How Preschoolers Associate Power with Gender in Male-Female Interactions: A Cross-Cultural Investigation. Sex Roles, 83, 453-473. doi:10.1007/s11199-019-01116-x

Article dans une revue internationale  

Charnavel , I. & Chemla, E. (2017). More Hybrid Agreement: simultaneous agreement with two competing triggers. Snippets, 31, 7-8. doi:10.7358/snip-2017-031-char

Article dans une revue internationale  

Chemla, E. & Egré, P. (2019). Suszko's problem: mixed consequence and compositionality. Review of Symbolic Logic, 12(4), 736-767. doi:10.1017/S1755020318000503

Article dans une revue internationale  

Chemla, E., Buccola, B. & Dautriche, I. (2019). Connecting content and logical words. Journal of Semantics, ffz001. doi:10.1093/jos/ffz001

Article dans une revue internationale  

Chemla, E. & Bott, L. (2014). Processing inferences at the semantics/pragmatics frontier: disjunctions and free choice. Cognition, 130(3), 380-96. doi:10.1016/j.cognition.2013.11.013

Article dans une revue internationale  

Chemla, E., Mintz, T., Bernal, S. & Christophe, A. (2009). Categorizing words using 'frequent frames': what cross-linguistic analyses reveal about distributional acquisition strategies. Developmental science, 12(3), 396-406. doi:10.1111/j.1467-7687.2009.00825.x

Article dans une revue internationale  

Chemla, E. & Schlenker, P. (2012). Incremental Vs. Symmetric Accounts of Presupposition Projection: An Experimental Approach. Natural Language Semantics, 20(2), 177–226 . doi:10.1007/s11050-012-9080-7

Article dans une revue internationale  

Chemla, E., Egré, P. & Schlenker, P. (2015). Predicting Moral Judgments From Causal Judgments . Philosophical Psychology, 28(1), 21–48. doi:10.1080/09515089.2013.863145

Article dans une revue internationale  

Chemla, E. & R. George, B. (2016). Can We Agree About Agree? Review of Philosophy and Psychology, 7 (1), 243–264

Article dans une revue internationale  

Chemla, E. & Spector, B. (2011). Experimental Evidence for Embedded Scalar Implicatures. Journal of Semantics, 28(3), 359-400. doi:10.1093/jos/ffq023

Article dans une revue internationale  

Chemla, E. & Singh, R. (2017). Training and timing local scalar enrichments under global pragmatic pressures. Journal of Semantics, 34(1), 107-126. doi:10.1093/jos/ffw006

Article dans une revue internationale  

Chevallier, C., Hacquin, A. & Mercier, H. (2021). COVID-19 Vaccine Hesitancy: Shortening the Last Mile. Trends in Cognitive Sciences, 25(5), 331–333. doi:10.1016/j.tics.2021.02.002

Article dans une revue internationale  

Cremers, A., Tieu, L. & Chemla, E. (2017). Children's exhaustive readings of embedded questions. Language Acquisition: A Journal of Developmental Linguistics, 24, 343-360. doi:10.1080/10489223.2016.1176173

Article dans une revue internationale  

Cremers, A. & Chemla, E. (2017). Experiments on the acceptability and possible readings of questions embedded under emotive-factives. Natural Language Semantics, 25, 223-261. doi:10.1007/s11050-017-9135-x

Article dans une revue internationale  

Cremers, A. & Chemla, E. (2017). Experiments on the Acceptability and Possible Readings of Questions Embedded Under Emotive-Factives . Natural Language Semantics, 25(3), 223–261. doi:10.1007/s11050-017-9135-x

Article dans une revue internationale  

Dautriche, I., Chemla, E. & Christophe, A. (2016). Word Learning: Homophony and the Distribution of Learning Exemplars. Language Learning and Development, 12(3), 231-251. doi:10.1080/15475441.2015.1127163

Article dans une revue internationale  

Dautriche, I. & Chemla, E. (2016 ). What Homophones Say about Words. PLOS ONE, 11(9), 1-2. doi:10.1371/journal.pone.0162176

Article dans une revue internationale  

Denic, M., Chemla, E. & Tieu, L. (2018). Intervention effects in NPI licensing: a quantitative assessment of the scalar implicature explanation. Glossa: a journal of general linguistics, 3(1), 49. doi:10.5334/gjgl.388