ENS - Ecole Normale Supérieure
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Publications

Article dans une revue nationale  

Fenelon, G., Parant, J. & Cleret de Langavant, L. (2021). Victor Parant (1848–1924) and the first report of psychosis in the course of Parkinson's disease with dementia. Revue Neurologique. doi:10.1016/j.neurol.2021.03.004

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2011). Understanding the nature of the phonological deficit. (pp. 153-169). doi:10.4324/9780203838006

Chapitre d'ouvrage  

Zuberbühler, K., Chemla, E. & Schlenker, P. (2021). Stereotyped vocalizations. Encyclopedia of Evolutionary Psychological Science (pp. 7970-7974).Springer. doi:10.1007/978-3-319-16999-6_3330-1

Chapitre d'ouvrage  

Martin, A. & Peperkamp, S. (2011). Speech perception and phonology. In M. van Oostendorp, C. Ewen, E. Hume & K. Rice (Eds.), Companion to Phonology. Volume IV. (pp. 2234-2256). Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell

Chapitre d'ouvrage  

Schlenker, P., Chemla, E. & Zuberbühler, K. (2017). Semantics and Pragmatics of Monkey Communication. In Mark Aronoff (Eds.), Oxford Research Encyclopedia of LinguisticsNew York: Oxford University Press. doi:10.1093/acrefore/9780199384655.013.220

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Article dans une revue nationale  

Seddik, L. , Faugeras, F., Abdelhedi, J. , Hosseini, H. & Bachoud-Levi, A. (2019). Quand ça va dans tous les sens : opsoclonus sans myoclonus. Revue Neurologique, 175(1), S24. doi:10.1016/j.neurol.2019.01.091

Chapitre d'ouvrage  

Cremers, A. & Chemla, E. (2017). Probability Judgments of Gappy Sentences. In Pistoia-Reda, Salvatore and Filippo Domaneschi (Eds.), Linguistic and Psycholinguistic Approaches on Implicatures and Presuppositions (pp. 111-150).Palgrave

Article dans une revue nationale  

Segaux, L., Oubaya, N., Leissing-Desprez, C., Cleret de Langavant, L., Broussier, A., Fromentin, I., David, J. & Bastuji-Garin, S. (2021). Plus d’un tiers des personnes âgées de 50 à 65 ans souffrent de troubles cognitifs non repérés. Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique, 69(1), S39-S40. doi:10.1016/j.respe.2021.04.063

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Learning the mapping from surface to underlying representations in an artificial language. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 315-338). Berlin: Mouton de Gruyter

Article dans une revue nationale  

Jacquemot, C. (2022). Le traitement lexico-sémantique dépend-il de ressources exécutives spécifiques au langage ? Revue neurobiologique, Supplément, S180-S181. doi:10.1016/j.neurol.2022.02.116

Chapitre d'ouvrage  

Fenelon, G. (2019). Hallucinations visuelles. In Hélène Amievia, Antoinette Prouteau, Olivier Martinaud (Eds.), Neuropsychologie en psychiatrie

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Chapitre d'ouvrage  

Bachoud-Levi, A. (2017). From open to large-scale randomized cell transplantation trials in Huntington's disease: Lessons from the multicentric intracerebral grafting in Huntington's disease trial (MIG-HD) and previous pilot studies. Prog Brain Res. (Vol. 230, pp. 227-261). doi:10.1016/bs.pbr.2016.12.011

Article dans une revue nationale  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

Chapitre d'ouvrage  

Kouider, S. (2018). Devenir scientifique pour comprendre qui nous sommes. In Michel Dugnat (Eds.), Bébé attentif cherche adulte(s) attentionné(s) (pp. 45-48). Toulouse, France: ERES

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). Coping with phonological variation in early lexical acquisition. In I. Lasser (Eds.), The Process of Language Acquisition (pp. 359-385). Frankfurt: Peter Lang

Article dans une revue nationale  

Cleret de Langavant, L., Petit, A. , NGuyen, R. , Gendre, T. , Abdelhedi, J. , Djellaoui, A. , Seddik, L. , Faugeras, F., Salhi, H., Wahab, A. , Fechtenbaum, L. , Dormeuil, A. , Hosseini, H., Youssov, K., Fenelon, G., Bapst, B. , Brugières, P., Tuilier, T. , Kalsoum, E. , Matignon, M., Oniszczuk, J. , Gallien, S. , Vindrios, W. , Melica, G., Scain, A. , Esser, R. , Rostain, L., Guillaud, C. , Dubos-Lascu, G. , Saada, N. , Guillet, H. , Khellaf, M. , Bardel, B. , Ayache, S. , Lefaucheur, J. , Pawlotsky, J. , Fourati, S. & Bachoud-Levi, A. (2021). Clinical description of the broad range of neurological presentations of COVID-19: A retrospective case series. Revue Neurologique, 177(3), 275-282. doi:10.1016/j.neurol.2021.01.004

Chapitre d'ouvrage  

Darcy, I., Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Bilinguals play by the rules. Perceptual compensation for assimilation in late L2-learners. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 411-442). Berlin: Mouton de Gruyter

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Article dans une revue nationale  

Djellaoui, A. , Faugeras, F., Hosseini, H., Seddik, L. , Bachoud-Levi, A. & Abdelhedi, J. (2019). Astrocytome anaplasique mimant une encéphalite herpétique: un challenge diagnostique. Revue Neurologique, 175, S47. doi:10.1016/j.neurol.2019.01.143

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). A typological study of stress "deafness" In Gussenhoven, C. and Warner, N. (Eds.), Laboratory Phonology VII (pp. 203-240). Berlin: Mouton de Gruyter

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915