ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2011). Understanding the nature of the phonological deficit. (pp. 153-169). doi:10.4324/9780203838006

Chapitre d'ouvrage  

Remme, M., Lengyel, M. & Gutkin, B. (2015). Trade-off between dendritic democracy and independence in neurons with intrinsic subthreshold membrane potential oscillatio. In Remme et al (eds) (Eds.), Dendritic ComputationSpringer

Chapitre d'ouvrage  

Gutkin, B. (2015). Theta-neurons. In Springer Verlag (Eds.), Encyclopedia of Comptutational Neuroscience (pp. 1034-1042).

Chapitre d'ouvrage  

Ripley, D., Verheyen, S. & Egré, P. (2019). The Sorites Paradox in Psychology. In S. Oms and E. Zardini (Eds.), The Sorites Paradox (pp. 263-286). Cambridge: Cambridge University Press

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Chapitre d'ouvrage  

Remme, M., Lengyel, M. & Gutkin, B. (2014). Phase Response Methods in Dendritic Dynamics. In Schultheiss et al (eds) (Eds.), Phase Response Cruves in NeuroscienceSpringer

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Learning the mapping from surface to underlying representations in an artificial language. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 315-338). Berlin: Mouton de Gruyter

Chapitre d'ouvrage  

Lussange, J., Belianin, A., Bourgeois-Gironde, S. & Gutkin, B. (2021). Learning and Cognition in Financial Markets: A Paradigm Shift for Agent-Based Models. Advances in Intelligent Systems and Computing (Vol. 1252, pp. 241-255). doi:10.1007/978-3-030-55190-2_19

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Article dans une revue nationale  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Chapitre d'ouvrage  

Graupner, M. & Gutkin, B. (2012). Dynamical Approaches to understanding cholinergic control of nicotine action pathways in the dopaminergic reward circuits. Computational Neuroscience of Drug Addiction (Springer ed.).Ahmed and Gutkin (eds.)

Chapitre d'ouvrage  

Dumont, G., Maex, R. & Gutkin, B. (2018). Dopaminergic Neurons in the Ventral Tegmental Area and Their Dysregulation in Nicotine Addiction. In Alan Anticevic and John D. Murray (Eds.), Computational Psychiatry: Mathematical Modeling of Mental Illness (pp. 47-84). doi:10.1016/B978-0-12-809825-7.00003-1

Chapitre d'ouvrage  

Kuznetsov, A. & Gutkin, B. (2015). Dopaminergic cell Models. The Encyclopedia of Computational Neuroscience (pp. 2958-2965).

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

Chapitre d'ouvrage  

Kouider, S. (2018). Devenir scientifique pour comprendre qui nous sommes. In Michel Dugnat (Eds.), Bébé attentif cherche adulte(s) attentionné(s) (pp. 45-48). Toulouse, France: ERES

Chapitre d'ouvrage  

Caze, R., Humphries, M. & Gutkin, B. (2013). Dendrites enhance both single neuron and network computation. In Remme et al (eds) (Eds.), Dendritic ComputationSpringer

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). Coping with phonological variation in early lexical acquisition. In I. Lasser (Eds.), The Process of Language Acquisition (pp. 359-385). Frankfurt: Peter Lang

Chapitre d'ouvrage  

Darcy, I., Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Bilinguals play by the rules. Perceptual compensation for assimilation in late L2-learners. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 411-442). Berlin: Mouton de Gruyter

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Chapitre d'ouvrage  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). A typological study of stress "deafness" In Gussenhoven, C. and Warner, N. (Eds.), Laboratory Phonology VII (pp. 203-240). Berlin: Mouton de Gruyter

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915