ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Rechercher par

Article dans une revue internationale  
Article dans une revue internationale  

Couvignou, M., Peyre, H., Ramus, F. & Kolinsky, R. (2024). Do early musical impairments predict later reading difficulties? A longitudinal study of pre-readers with and without familial risk for dyslexia. Developmental science, e13519. doi:10.1111/desc.13519

Article dans une revue internationale  

Coye, C. , Veselinović, D., Candiotti, A. , Schlenker, P., Lemasson, A. & Chemla, E. (2024). Female Diana Monkeys (Cercopithecus diana) Have Complex Calls. Linguistic Inquiry, 1-10. doi:10.1162/ling_a_00535

Article dans une revue internationale  

de Vignemont, F. (2024). Fear beyond danger. Mind and Language. doi:10.1111/mila.12506

Article dans une revue internationale  

Lussange, J., Vrizzi, S., Palminteri, S. & Gutkin, B. (2024). Mesoscale effects of trader learning behaviors in financial markets: A multi-agent reinforcement learning study. PloS one, 19(4), e0301141. doi:10.1371/journal.pone.0301141

Article dans une revue internationale  

Pellegrino, A., Stein, H. & Alex Cayco-Gajic, N. (2024). Dimensionality reduction beyond neural subspaces with slice tensor component analysis. Nature neuroscience, . doi:10.1038/s41593-024-01626-2

Article dans une revue internationale  

Ramus, F. (2024). La légende noire des surdoués, suite et fin . Enfance, 1, 11-20. doi:10.3917/enf2.241.0011

Article dans une revue internationale  

Schlenker, P., Salis, A., Leroux, M., Coye, C. , Rizzi, L., Steinert-Threlkeld, S. & Chemla, E. (2024). Minimal Compositionality versus Bird Implicatures: two theories of ABC-D sequences in Japanese tits. Biological reviews of the Cambridge Philosophical Society, . doi:10.1111/brv.13068

Article dans une revue internationale  

Yang, S., Saïd, M., Peyre, H., Ramus, F., Taine, M., Dufourg, M., Heude, B., Charles, M. & Bernard, J. (2024). Associations of screen use with cognitive development in early childhood: the ELFE birth cohort. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 65(5), 680-693. doi:10.1111/jcpp.13887

Article dans une revue internationale  

Yang, S., Poncet, L. , Tafflet, M. , Lioret, S. , Peyre, H., Ramus, F., Heude, B. & Bernard, J. (2024). Association of screen use trajectories from early childhood and cognitive development in late childhood: The EDEN mother–child cohort. Computers in Human Behavior, 152, 108042. doi:10.1016/j.chb.2023.108042

Article dans une revue internationale  

Apelian, C., de Vignemont, F. & B Terhune, D. (2023). Comparative effects of hypnotic suggestion and imagery instruction on bodily awareness. Consciousness and cognition, 108, 103473. doi:10.1016/j.concog.2023.103473

Article dans une revue internationale  

Apelian, C., B Terhune, D. & de Vignemont, F. (2023). Hypnotic suggestion versus sensory modulation of bodily awareness. PloS one, 18(9), e0291493. doi:10.1371/journal.pone.0291493

Article dans une revue internationale  

Bai, D. & Strickland, B. (2023). The Pulfrich solidity illusion: a surprising demonstration of the visual system’s tolerance of solidity violations. Psychon Bull Rev. doi:10.3758/s13423-023-02271-9

Article dans une revue internationale  

Baptista, A., Chambon, V., Hoertel, N., Olfson, M. , Blanco, C. , Cohen, D. & O Jacquet, P. (2023). Associations Between Early Life Adversity, Reproduction-Oriented Life Strategy, and Borderline Personality Disorder. JAMA psychiatry, . doi:10.1001/jamapsychiatry.2023.0694

Article dans une revue internationale  

Barbir, M., Babineau, M., Fiévet, A. & Christophe, A. (2023). Rapid infant learning of syntactic-semantic links. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 120(1), e2209153119. doi:10.1073/pnas.2209153119

Article dans une revue internationale  

Bourgeois-Gironde, S. & Ferreira, J. (2023). The expressive power of voting rules. Soc Choice Welf. doi:10.1007/s00355-023-01486-y

Article dans une revue internationale  

Chemla, E., Charnavel , I., Dautriche, I., Embick, D., Lerdahl, F., Patel-Grosz, P., Poeppel, D. & Schlenker, P. (2023). Formal Models at the Core. Cognitive science, 47(3), e13267. doi:10.1111/cogs.13267

Article dans une revue internationale  

Cremers, A., Wilcox, E. & Spector, B. (2023). Exhaustivity and anti-exhaustivity in the RSA framework: Testing the effect of prior beliefs. Cognitive Science, 47(5), e13286. doi:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/cogs.13286

Article dans une revue internationale  

Dailey, M., Straboni, C. & Peperkamp, S. (2023). Using allophonic variation in L2 word recognition: French listeners’ processing of English vowel nasalization. Second Language Research. doi:10.1177/02676583231181472

Article dans une revue internationale  

de Vignemont, F. (2023). Expecting pain. , 202, 156. doi:10.1007/s11229-023-04394-x

Article dans une revue internationale  

de Vignemont, F., Wong, H. , Serino, A. & Farnè, A. (2023). The world at our fingertips: a multidisciplinary investigation of Peripersonal space. . doi:10.1093/oso/9780198851738.001.0001

Article dans une revue internationale  

Duriez, A., Bergerot, C., J Cone, J., F Roitman, M. & Gutkin, B. (2023). Homeostatic Reinforcement Theory Accounts for Sodium Appetitive State- and Taste-Dependent Dopamine Responding. Nutrients, 15(4), 1015. doi:10.3390/nu15041015

Article dans une revue internationale  

Garcia, B., Lebreton, M., Bourgeois-Gironde, S. & Palminteri, S. (2023). Experiential values are underweighted in decisions involving symbolic options. Nature human behaviour, . doi:10.1038/s41562-022-01496-3

Article dans une revue internationale  

Guez, A., Piazza, M., Pinheiro-Chagas, P. , Peyre, H., Heude, B. & Ramus, F. (2023). Preschool language and visuospatial skills respectively predict multiplication and addition/subtraction skills in middle school children. Developmental science, 26(3), e13316. doi:10.1111/desc.13316

Article dans une revue internationale  

Guilbert, A., Bernard, J., Peyre, H., Costet, N., Hough, I., Seyve, E., Monfort, C., Philippat, C., Slama, R., Kloog, I., Chevrier, C., Heude, B., Ramus, F. & Lepeule, J. (2023). Prenatal and childhood exposure to ambient air pollution and cognitive function in school-age children: Examining sensitive windows and sex-specific associations. Environmental research, 235, 116557. doi:10.1016/j.envres.2023.116557

Article dans une revue internationale  

Gurgand, L. , Lamarque, L., Havron, N., Bernard, J., Ramus, F. & Peyre, H. (2023). The influence of sibship composition on language development at 2 years of age in the ELFE birth cohort study. Developmental science, 26(4), e13356. doi:10.1111/desc.13356

Article dans une revue internationale  

Gurnani, H. & Cayco Gajic, A. (2023). Signatures of task learning in neural representations. Signatures of task learning in neural representations, Current Opinion in Neurobiology,, 83, 102759. doi:10.1016/j.conb.2023.102759

Article dans une revue internationale  

Gurnani, H. & Cayco Gajic, A. (2023). Signatures of task learning in neural representations. Current opinion in neurobiology, 83, 102759. doi:10.1016/j.conb.2023.102759

Article dans une revue internationale  

Havron, N., de Carvalho, A., Babineau, M., Barbir, M., Dautriche, I. & Christophe, A. (2023). There might be more to syntactic bootstrapping than being pragmatic: A look at grammatical person and prosody in naturalistic child-directed speech. Journal of child language, 1-5. doi:10.1017/S0305000923000181

Article dans une revue internationale  

Lazarevich, I. , Prokin, I., Gutkin, B. & Kazantsev, V. (2023). Spikebench: An open benchmark for spike train time-series classification. PLoS computational biology, 19(1), e1010792. doi:10.1371/journal.pcbi.1010792