ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Chapitre d'ouvrage  

Grèzes, J. & Dezecache, G. (2014). Bases cérébrales et cognitives de la communication émotionnelle. In M. Botbol (Eds.), L'empathie au carrefour des sciences et de la cliniqueJohn Libbey Eurotext

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

Chapitre d'ouvrage  

Pacherie, E. (2012). Action. (pp. 92–111 ).

Chapitre d'ouvrage  

Berthet, M. & Zuberbühler, K. (2019). Alarm Calling. Encyclopedia of Evolutionary Psychological Science. doi:10.1007/978-3-319-16999-6_1235-1

Chapitre d'ouvrage  

Spector, B. (2007). Aspects of the Pragmatics of Plural Morphology: On Higher-Order Implicatures. In Sauerland, Uli and Penka Stateva (Eds.), Presupposition and Implicature in Compositional Semantics (pp. 243–281).Palgrave Macmillan {UK. doi:10.1057/9780230210752_9

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Chapitre d'ouvrage  

Bourgeois-Gironde, S. (2019). Comment Managua fut vers 1979 le lieu d’un événement linguistique révolutionnaire. In ESKA (Eds.), Problèmes d'Amérique latine (Vol. 112, pp. 101-114). doi:0.3917/pal.112.0101

Chapitre d'ouvrage  

Grèzes, J. & Dezecache, G. (2012). Communication émotionnelle: mécanismes cognitifs et cérébraux. In P. Allain, G. Aubin & D. Le Gal (Eds.), Cognition Sociale et NeuropsychologieSolal

Chapitre d'ouvrage  

Kuhn, J. (2021). Discourse anaphora – theoretical and experimental perspectives. In Quer, Pfau, and Herrmann (Eds.), The Routledge Handbook of Theoretical and Experimental Sign Language Research (pp. 458-479).Routledge

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

Chapitre d'ouvrage  

Dezecache, G., Eskenazi, T. & Grèzes, J. (2016). Emotional Convergence: A Case of Contagion? In Sukhvinder D. Obhi & Emily S. Cross (Eds.), Shared Representations: Sensorimotor Foundations of Social Life (Cambridge University Press ed., pp. 417).

Article dans une revue nationale  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Chapitre d'ouvrage  

Schlenker, P. & Lamberton, J. (2012). Formal Indices and Iconicity in ASL. In Maria Aloni, Vadim Kimmelman, Floris Roelofsen, Galit Weidman Sassoon, Katrin Schulz and Matthijs Westera (Eds.), Logic, Language and Meaning: 18th Amsterdam Colloquium (Vol. 7218, pp. 1-11).Springer

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Chapitre d'ouvrage  

Bourgeois-Gironde, S. (2017). How regret moves individual and collective choices towards rationality. Handbook of Behavioural Economics and Smart Decision-Making: Rational …

Chapitre d'ouvrage  

Chierchia, G., Fox, D. & Spector, B. (2009). Hurford's constraint and the theory of scalar implicatures. Presuppositions and implicatures (Vol. 60, pp. 47–62).MIT Working Papers in Linguistics

Chapitre d'ouvrage  

Koralus, P. & Mascarenhas, S. (2018). Illusory Inferences in a question-based theory of reasoning. In Turner, Ken and Horn, Laurence (Eds.), Pragmatics, Truth, and Underspecification: Towards an Atlas of Meaning (pp. 300–322). Leiden: Brill

Chapitre d'ouvrage  

Schlenker, P. (2011). Indexicality and de Se Reports. In von Heusinger, Maienborn and Portner (Eds.), Semantics (Vol. 2, pp. 1561-1604).

Chapitre d'ouvrage  

Pacherie, E. (2002). Intention .

Chapitre d'ouvrage  

Pacherie, E. (2007). Is collective intentionality really primitive? (pp. 153-175).

Chapitre d'ouvrage  

Bourgeois-Gironde, S. (2020). Le sourire de ma boulangère : sur le rôle des expressions faciales dans les transactions monétaires. In Claudia Senik (Eds.), Crise de confiance ? (pp. 213-230). Paris: La Découverte, "Recherche"

Chapitre d'ouvrage  

Lussange, J., Belianin, A., Bourgeois-Gironde, S. & Gutkin, B. (2021). Learning and Cognition in Financial Markets: A Paradigm Shift for Agent-Based Models. Advances in Intelligent Systems and Computing (Vol. 1252, pp. 241-255). doi:10.1007/978-3-030-55190-2_19

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Chapitre d'ouvrage  

Grèzes, J., Dezecache, G. & Eskenazi, T. (2015). Limbic to Motor Interactions during Social Perception. In Arthur W. Toga (Eds.), Brain Mapping: An Encyclopedic Reference (pp. 1027-1030).Academic Press: Elsevier

Chapitre d'ouvrage  

Schlenker, P. (2021). Logical visibility and iconicity in sign language semantics. In Quer, Josep; Pfau, Roland; Herrmann, Annika (Eds.), The Routledge Handbook of Theoretical and Experimental Sign Language Research (Routledge ed.).

Chapitre d'ouvrage  

Dokic, J. & Pacherie, E. (2006). On the Very Idea of a Frame of Reference . (pp. 259-280).

Chapitre d'ouvrage  

Dezecache, G. (2018). Panique. Dictionnaire des Passions Sociales Origgi G.: Presses Universitaires de France

Chapitre d'ouvrage  

Pacherie, E. (2005). Perceiving Intentions. (pp. 401-414).

Chapitre d'ouvrage  

Pacherie, E. (2008). Perception, Emotions and Delusions: Revisiting the Capgras Delusion . (pp. 07-126).