ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Article dans une revue internationale  

Bade, N., Schlenker, P. & Chemla, E. (2024). Word learning tasks as a window into the triggering problem for presuppositions. Nat Lang Semantics. doi:10.1007/s11050-024-09224-5

Article dans une revue internationale  

Blomet, Q. & Egré, P. (2024). ST and TS as Product and Sum. J Philos Logic, . doi:10.1007/s10992-024-09778-z

Article dans une revue internationale  

Bouton, S., Chevallier, C., Hallimat Cissé, A., Heude, B. & Jacquet, P. (2024). Metabolic trade-offs in childhood: Exploring the relationship between language development and body growth. Developmental science, 27(4), e13493. doi:10.1111/desc.13493

Article dans une revue internationale  
Article dans une revue internationale  

Couvignou, M., Peyre, H., Ramus, F. & Kolinsky, R. (2024). Do early musical impairments predict later reading difficulties? A longitudinal study of pre-readers with and without familial risk for dyslexia. Developmental science, e13519. doi:10.1111/desc.13519

Article dans une revue internationale  

Coye, C. , Veselinović, D., Candiotti, A. , Schlenker, P., Lemasson, A. & Chemla, E. (2024). Female Diana Monkeys (Cercopithecus diana) Have Complex Calls. Linguistic Inquiry, ., 1-10. doi:10.1162/ling_a_00535

Article dans une revue internationale  

Egré, P. (2024). Eubulide et la conséquence logique. Revue de métaphysique et de morale, 2, 243-265

Article dans une revue internationale  

Gurgand, L. , Peyre, H., Ecalle, J. , Fischer, J. & Ramus, F. (2024 ). Sibling Effects on School Achievement: Evidence From Two Large French Cohorts. Mind, Brain and Education, 18(4), 387-398. doi:10.1111/mbe.12427

Article dans une revue internationale  

Kuhn, J., Schlenker, P. & Lamberton, J. (2024). Sign Language Semantics. Sign Language Semantics

Article dans une revue internationale  

Salis, A., Badaire, F., Coye, C. , Leroux, M., Lengagne , T., Schlenker, P. & Chemla, E. (2024). Mechanisms of mobbing call recognition: Exploring featural decoding in great tits. Animal Behaviour, 216, 63-71. doi:10.1016/j.anbehav.2024.07.020

Article dans une revue internationale  

Schlenker, P., Salis, A., Leroux, M., Coye, C. , Rizzi, L., Steinert-Threlkeld, S. & Chemla, E. (2024). Minimal Compositionality versus Bird Implicatures: two theories of ABC-D sequences in Japanese tits. Biological reviews of the Cambridge Philosophical Society, . doi:10.1111/brv.13068

Article dans une revue internationale  

Wagner, L., Geraci, C., Kuhn, J., Davidson, K. & Strickland, B. (2024). Non-signing children's assessment of telicity in sign language. Cognition, 105811. doi:10.1016/j.cognition.2024.105811

Article dans une revue internationale  

Williams, C., Peyre, H., Wolfram, T., Lee, Y. , Seidlitz, J., Ge, T., Smoller, J. , Mallard, T. & Ramus, F. (2024). Characterizing the phenotypic and genetic structure of psychopathology in UK Biobank. Nature Mental Health, 2(8), 960-974. doi:10.1038/s44220-024-00272-8

Article dans une revue internationale  

Yang, S., Poncet, L. , Tafflet, M. , Lioret, S. , Peyre, H., Ramus, F., Heude, B. & Bernard, J. (2024). Association of screen use trajectories from early childhood and cognitive development in late childhood: The EDEN mother–child cohort. Computers in Human Behavior, 152, 108042. doi:10.1016/j.chb.2023.108042

Article dans une revue internationale  

Yang, S., Saïd, M., Peyre, H., Ramus, F., Taine, M., Dufourg, M., Heude, B., Charles, M. & Bernard, J. (2024). Associations of screen use with cognitive development in early childhood: the ELFE birth cohort. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 65(5), 680-693. doi:10.1111/jcpp.13887

Article dans une revue internationale  

Bai, D. & Strickland, B. (2023). The Pulfrich solidity illusion: a surprising demonstration of the visual system’s tolerance of solidity violations. Psychon Bull Rev. doi:10.3758/s13423-023-02271-9

Article dans une revue internationale  

Chemla, E., Charnavel , I., Dautriche, I., Embick, D., Lerdahl, F., Patel-Grosz, P., Poeppel, D. & Schlenker, P. (2023). Formal Models at the Core. Cognitive science, 47(3), e13267. doi:10.1111/cogs.13267

Article dans une revue internationale  

Cremers, A., Wilcox, E. & Spector, B. (2023). Exhaustivity and anti-exhaustivity in the RSA framework: Testing the effect of prior beliefs. Cognitive Science, 47(5), e13286. doi:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/cogs.13286

Article dans une revue internationale  

Da Re, B. , Szmuc, D. , Chemla, E. & Egré, P. (2023). On three-valued presentations of classical logic. The Review of Symbolic Logic, 1-23. doi:10.1017/S1755020323000114

Article dans une revue internationale  

Egré, P. (2023). Truth and Falsity in Buridan’s Bridge. Synthese , 201(17). doi:10.1007/s11229-022-03907-4

Article dans une revue internationale  

Egré, P., Spector, B., Mortier, A. & (Et Al), . (2023). On the optimality of vagueness: “around”, “between” and the Gricean maxims. Linguist and Philos, 46, 1075–1130. doi:10.1007/s10988-022-09379-6

Article dans une revue internationale  

Guez, A., Piazza, M., Pinheiro-Chagas, P. , Peyre, H., Heude, B. & Ramus, F. (2023). Preschool language and visuospatial skills respectively predict multiplication and addition/subtraction skills in middle school children. Developmental science, 26(3), e13316. doi:10.1111/desc.13316

Article dans une revue internationale  

Guilbert, A., Bernard, J., Peyre, H., Costet, N., Hough, I., Seyve, E., Monfort, C., Philippat, C., Slama, R., Kloog, I., Chevrier, C., Heude, B., Ramus, F. & Lepeule, J. (2023). Prenatal and childhood exposure to ambient air pollution and cognitive function in school-age children: Examining sensitive windows and sex-specific associations. Environmental research, 235, 116557. doi:10.1016/j.envres.2023.116557

Article dans une revue internationale  

Gurgand, L. , Lamarque, L., Havron, N., Bernard, J., Ramus, F. & Peyre, H. (2023). The influence of sibship composition on language development at 2 years of age in the ELFE birth cohort study. Developmental science, 26(4), e13356. doi:10.1111/desc.13356

Article dans une revue internationale  

Loza, E. , Amsellem, F., Zalla, T., Cartigny, A. , Leboyer, M., Delorme, R., Ramus, F. & Forgeot D'Arc, B. (2023). A mind-reading puzzle: Autistic people are more efficient at a theory-of-mind task. Research in Autism Spectrum Disorders, 101, 102105. doi:10.1016/j.rasd.2023.102105

Article dans une revue internationale  

Patel-Grosz, P., Mascarenhas, S., Chemla, E. & Schlenker, P. (2023). Super Linguistics: an introduction. Linguistics and Philosophy , 46, 627–692. doi:10.1007/s10988-022-09377-8

Article dans une revue internationale  

Ramus, F. (2023). Cognitive traits are more appropriate for genetic analysis than social outcomes. Behavioral and Brain Sciences, 46, e224

Article dans une revue internationale  

Schlenker, P., Coye, C. , Leroux, M. & Chemla, E. (2023). The ABC-D of animal linguistics: are syntax and compositionality for real? Biological reviews of the Cambridge Philosophical Society, 98(4), 1142-1159. doi:10.1111/brv.12944

Article dans une revue internationale  

Schlenker, P., Bonnet, M. , Lamberton, J., Chemla, E., Santoro, M. & Geraci, C. (2023). Iconic Syntax: sign language classifier predicates and gesture sequences. Linguistics and Philosophy, 47, 77–147. doi:10.1007/s10988-023-09388-z

Article dans une revue internationale  

Schlenker, P. (2023). On the typology of iconic contributions. Theoretical Linguistics,, 49(3-4), 269-290. doi:10.1515/tl-2023-2014