ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Edited journal issue  

Ylikoski, P., Bouvier, A., Kaldis , B., Montuschi , E., Zahle , J. & Zamora-Bonilla, J. (2017). Selected Papers from the 5th ENPOSS Meeting, Helsinki, 24-26 August, 2016. Special issue of Philosophy of the Social Sciences.

Edited book  

Van Geen, C. & de Vignemont, F. (2006). The structure of nonconceptual content.

National journal article  

Tiercelin, C. (2020). A quoi tient la force d’une idée ? Histoire et historiens des idées : Figures, méthodes, problèmes, . doi:10.4000/books.cdf.9867

Edited book  

Tiercelin, C. (2019). Pragmatism and Vagueness. The Venetian Lectures. Mimesis International

Monograph  

Tiercelin, C. (2019). Pragmatism and Vagueness, The Venetian Lectures. Milan: Mimesis International

Monograph  

Terrone, E. & Ferraris , M. (2017). Filosofia teoretica. Bologna,: Il Mulino

Book review  

Sperber, D. & Mercier, H. (2018). Benign Illusions in a Benevolent Community of Knowledge? American Journal of Psychology, 131, 4, 496-501. doi:10.5406/amerjpsyc.131.4.0496

National journal article  

Segaux, L., Oubaya, N., Leissing-Desprez, C., Cleret de Langavant, L., Broussier, A., Fromentin, I., David, J. & Bastuji-Garin, S. (2021). Plus d’un tiers des personnes âgées de 50 à 65 ans souffrent de troubles cognitifs non repérés. Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique, 69(1), S39-S40. doi:10.1016/j.respe.2021.04.063

National journal article  

Seddik, L. , Faugeras, F., Abdelhedi, J. , Hosseini, H. & Bachoud-Levi, A. (2019). Quand ça va dans tous les sens : opsoclonus sans myoclonus. Revue Neurologique, 175(1), S24. doi:10.1016/j.neurol.2019.01.091

Edited book  

Recanati, F. (2020). Langage, discours, pensée. Collège de France

National journal article  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

National journal article  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

National journal article  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

National journal article  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

National journal article  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Monograph  

Quer, J., Cecchetto, C., Donati, C., Geraci, C., Kelepir, M., Pfau, R. & Steinbach, M. (2017). SignGram Blueprint: A Guide to Sign Language Grammar Writing.

National journal article  

Proust, J. (2021). Le naturalisme philosophique et les sciences. Raison présente, 219, 53-63. doi:10.3917/rpre.219.0053

Monograph  

Proust, J. & Fortier, M. (2018). Metacognitive Diversity - An Interdisciplinary approaches. Oxford: Oxford University Press

Monograph  

Proust, J. (2013). The Philosophy of Metacognition: Mental Agency and Self-Awareness.

Monograph  

Proust, J. (2017). Non-human Metacognition.

Monograph  
Book review  

Pacherie, E. (2004). Looking for the Agent in Action. Trends in Cognitive Sciences, 8, 2, 54–55.

Book review  

Pacherie, E. (1996). Pensée, Langage Et Communauté Michel Seymour Montréal, Bellarmin; Paris, Vrin, 1994, 342 P. Dialogue, 35, 03, 641-.

Monograph  

Origgi, G. (2019). Reputation: What it is and why it Matters. Princeton University Press

Edited book  

Origgi, G. (2019). Passions Sociales. Paris: PUF

Monograph  

Origgi, G. (2018). Reputation. What it is and Why it matters. Princeton University Press

National journal article  

Origgi, G. & Pais, I. (2018). Digital reputation in the mutual admiration society. STUDI DI SOCIOLOGIA, 2018(2). doi:10.26350/000309_000035

National journal article  
Monograph  

Origgi, G. (2017). Reputation as a motivation for action and as a justification for belief. New York: Oxford University Press

Book review  

Nicolas, D. (2014). Review of Oliver, Alex and Smiley, Timothy (2013) Plural Logic. Notre Dame Philosophical Reviews.