ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

Book chapter  

Chevallier, C. (2021). Vivre dans un environnement risqué : quels impacts pour la psychologie ? In Claudia Senik (Eds.), Sociétés en danger (Odile Jacob ed., pp. 197 à 208). Paris: La Découverte. doi:10.3917/dec.senik.2021.01.0197

National journal article  

Fenelon, G., Parant, J. & Cleret de Langavant, L. (2021). Victor Parant (1848–1924) and the first report of psychosis in the course of Parkinson's disease with dementia. Revue Neurologique. doi:10.1016/j.neurol.2021.03.004

Book chapter  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2011). Understanding the nature of the phonological deficit. (pp. 153-169). doi:10.4324/9780203838006

Book chapter  

Chevallier, C. (2019). Theory of mind and autism: Revisiting Baron-Cohen et al.’s Sally-Anne study. In A. Slater and P. Quinn (Eds.), Developmental Psychology: Revisiting the Classic Studies 2nd edition (pp. 148-163).Sage

Book chapter  

Zuberbühler, K., Chemla, E. & Schlenker, P. (2021). Stereotyped vocalizations. Encyclopedia of Evolutionary Psychological Science (pp. 7970-7974).Springer. doi:10.1007/978-3-319-16999-6_3330-1

Book chapter  

Martin, A. & Peperkamp, S. (2011). Speech perception and phonology. In M. van Oostendorp, C. Ewen, E. Hume & K. Rice (Eds.), Companion to Phonology. Volume IV. (pp. 2234-2256). Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell

Monograph  

Quer, J., Cecchetto, C., Donati, C., Geraci, C., Kelepir, M., Pfau, R. & Steinbach, M. (2017). SignGram Blueprint: A Guide to Sign Language Grammar Writing.

Book chapter  

Schlenker, P., Chemla, E. & Zuberbühler, K. (2017). Semantics and Pragmatics of Monkey Communication. In Mark Aronoff (Eds.), Oxford Research Encyclopedia of LinguisticsNew York: Oxford University Press. doi:10.1093/acrefore/9780199384655.013.220

Book chapter  

Donati, C., Barberà, G., Branchini, C., Cecchetto, C., Geraci, C. & Quer, J. (2017). Searching for imperatives in European sign languages. In Daniël Van}, Olmen and Heinold, Simone (Eds.), Imperatives and Directive Strategies (pp. 111–155).John Benjamins Publishing Company. doi:10.1075/slcs.184.04don

National journal article  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

National journal article  

Seddik, L. , Faugeras, F., Abdelhedi, J. , Hosseini, H. & Bachoud-Levi, A. (2019). Quand ça va dans tous les sens : opsoclonus sans myoclonus. Revue Neurologique, 175(1), S24. doi:10.1016/j.neurol.2019.01.091

Book chapter  

Cremers, A. & Chemla, E. (2017). Probability Judgments of Gappy Sentences. In Pistoia-Reda, Salvatore and Filippo Domaneschi (Eds.), Linguistic and Psycholinguistic Approaches on Implicatures and Presuppositions (pp. 111-150).Palgrave

National journal article  

Segaux, L., Oubaya, N., Leissing-Desprez, C., Cleret de Langavant, L., Broussier, A., Fromentin, I., David, J. & Bastuji-Garin, S. (2021). Plus d’un tiers des personnes âgées de 50 à 65 ans souffrent de troubles cognitifs non repérés. Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique, 69(1), S39-S40. doi:10.1016/j.respe.2021.04.063

Monograph  

Mercier, H. (2020 ). Not Born Yesterday. Princeton University Press

Monograph  

Mehler, J. & Dupoux, E. (1990). Naître Humain. Paris: Odile Jacob. Translated and published in English (Blackwell), Chineese (Yuan-Liou Publishers), Greek (Alexiandria) Italian, (Mondadori), Japanese, (Fujiwara-Shoten), Portuguese (Piaget), & Spanish (Alianza)

National journal article  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Book chapter  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Learning the mapping from surface to underlying representations in an artificial language. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 315-338). Berlin: Mouton de Gruyter

National journal article  

Jacquemot, C. (2022). Le traitement lexico-sémantique dépend-il de ressources exécutives spécifiques au langage ? Revue neurobiologique, Supplément, S180-S181. doi:10.1016/j.neurol.2022.02.116

Monograph  

Jacquemot, C. (2017). Le langage fait l’homme et l’homme fait le langage. Paris: Sciences Humaines Editions

Monograph  

Dupoux, E. (2001 ). Language, Brain and Cognitive Development: Essays in Honor of Jacques Mehler. Cambridge, Mass: MIT Press (translated in French: (2002). Les langages du cerveau, Paris: O. Jacob.)

Edited book  

Collins, T., Andler, D. & Tallon-Baudry, C. (2018). La Cognition. Du Neurone à la société.

National journal article  

Dubourg, E., Andre, J. & Baumard, N. (2021). L’origine des fictions : l’hypothèse des fonctions évolutionnaires sociales. Fabula-LhT, 25

Monograph  

Mercier, H. & Sperber, D. (2021). L'Énigme de la raison.

National journal article  

Jacob, P. (2020). Jules Vuillemin et la triple controverse entre Carnap et Quine. Revue de Synthèse, 141(1-2), 57-83. doi:10.1163/19552343-14000024

Book chapter  

Koralus, P. & Mascarenhas, S. (2018). Illusory Inferences in a question-based theory of reasoning. In Turner, Ken and Horn, Laurence (Eds.), Pragmatics, Truth, and Underspecification: Towards an Atlas of Meaning (pp. 300–322). Leiden: Brill

Book chapter  

Fenelon, G. (2019). Hallucinations visuelles. In Hélène Amievia, Antoinette Prouteau, Olivier Martinaud (Eds.), Neuropsychologie en psychiatrie

National journal article  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Book chapter  

Bachoud-Levi, A. (2017). From open to large-scale randomized cell transplantation trials in Huntington's disease: Lessons from the multicentric intracerebral grafting in Huntington's disease trial (MIG-HD) and previous pilot studies. Prog Brain Res. (Vol. 230, pp. 227-261). doi:10.1016/bs.pbr.2016.12.011

National journal article  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649