ENS - Ecole Normale Supérieure
Back to top

Publications

National journal article  

Grèzes, J., Erblang, M. , Vilarem, E., Quiquempoix, M. , Van Beers, P. , Guillard, M. , Sauvet, F. , Mennella, R. & Rabat, A. (2022). Modifications des décisions d’évitement de visages menaçants lors d’une privation totale de sommeil en lien avec l’humeur positive des individus. Médecine du Sommeil, 19(1), 29. doi:10.1016/j.msom.2022.01.119

Book chapter  

Chevallier, C. (2021). Vivre dans un environnement risqué : quels impacts pour la psychologie ? In Claudia Senik (Eds.), Sociétés en danger (Odile Jacob ed., pp. 197 à 208). Paris: La Découverte. doi:10.3917/dec.senik.2021.01.0197

National journal article  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Book chapter  

Zuberbühler, K., Chemla, E. & Schlenker, P. (2021). Stereotyped vocalizations. Encyclopedia of Evolutionary Psychological Science (pp. 7970-7974).Springer. doi:10.1007/978-3-319-16999-6_3330-1

Book chapter  

Ripley, D., Verheyen, S. & Egré, P. (2019). The Sorites Paradox in Psychology. In S. Oms and E. Zardini (Eds.), The Sorites Paradox (pp. 263-286). Cambridge: Cambridge University Press

Book chapter  

Chevallier, C. (2019). Theory of mind and autism: Revisiting Baron-Cohen et al.’s Sally-Anne study. In A. Slater and P. Quinn (Eds.), Developmental Psychology: Revisiting the Classic Studies 2nd edition (pp. 148-163).Sage

National journal article  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

Book chapter  

Kouider, S. (2018). Devenir scientifique pour comprendre qui nous sommes. In Michel Dugnat (Eds.), Bébé attentif cherche adulte(s) attentionné(s) (pp. 45-48). Toulouse, France: ERES

Book chapter  

Cremers, A. & Chemla, E. (2017). Probability Judgments of Gappy Sentences. In Pistoia-Reda, Salvatore and Filippo Domaneschi (Eds.), Linguistic and Psycholinguistic Approaches on Implicatures and Presuppositions (pp. 111-150).Palgrave

Other  

Ngon, C. & Peperkamp, S. (2017). Corrigendum to "What infants know about the unsaid: Phonological categorization in the absence of auditory input" [Cognition 152 (2016) 53-60]. Cognition, 168, 385. doi:10.1016/j.cognition.2017.06.013

Book chapter  

Schlenker, P., Chemla, E. & Zuberbühler, K. (2017). Semantics and Pragmatics of Monkey Communication. In Mark Aronoff (Eds.), Oxford Research Encyclopedia of LinguisticsNew York: Oxford University Press. doi:10.1093/acrefore/9780199384655.013.220

Book chapter  

Dezecache, G., Eskenazi, T. & Grèzes, J. (2016). Emotional Convergence: A Case of Contagion? In Sukhvinder D. Obhi & Emily S. Cross (Eds.), Shared Representations: Sensorimotor Foundations of Social Life (Cambridge University Press ed., pp. 417).

Book chapter  

Grèzes, J. & Dezecache, G. (2014). Bases cérébrales et cognitives de la communication émotionnelle. In M. Botbol (Eds.), L'empathie au carrefour des sciences et de la cliniqueJohn Libbey Eurotext

Other  

Dezecache, G. (2013). La communication émotionnelle ou le jeu des affordances sociales. Santé Mentale, 177, 26-31

Book chapter  

Ramus, F. (2013). A neurological model of dyslexia and other domain-specific developmental disorders with an associated sensorimotor syndrome. (pp. 75-102). doi:10.4324/9780203774915

Book chapter  

Grèzes, J. & Dezecache, G. (2012). Communication émotionnelle: mécanismes cognitifs et cérébraux. In P. Allain, G. Aubin & D. Le Gal (Eds.), Cognition Sociale et NeuropsychologieSolal

National journal article  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Book chapter  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2011). Understanding the nature of the phonological deficit. (pp. 153-169). doi:10.4324/9780203838006

National journal article  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Book chapter  

Martin, A. & Peperkamp, S. (2011). Speech perception and phonology. In M. van Oostendorp, C. Ewen, E. Hume & K. Rice (Eds.), Companion to Phonology. Volume IV. (pp. 2234-2256). Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell

Book chapter  

Ramus, F., Peperkamp, S., Christophe, A., Jacquemot, C., Kouider, S. & Dupoux, E. (2010). A Psycholinguistic Perspective on the Acquisition of Phonology. In C. Fougeron (Eds.), Laboratory Phonology (Vol. 10 ).De Gruyter Mouton

National journal article  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Book chapter  

Darcy, I., Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Bilinguals play by the rules. Perceptual compensation for assimilation in late L2-learners. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 411-442). Berlin: Mouton de Gruyter

Book chapter  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2007 ). Learning the mapping from surface to underlying representations in an artificial language. In Cole, J. and Hualde, J. (Eds.), Laboratory Phonology 9 (pp. 315-338). Berlin: Mouton de Gruyter

National journal article  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Book chapter  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). A typological study of stress "deafness" In Gussenhoven, C. and Warner, N. (Eds.), Laboratory Phonology VII (pp. 203-240). Berlin: Mouton de Gruyter

Book chapter  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2002). Coping with phonological variation in early lexical acquisition. In I. Lasser (Eds.), The Process of Language Acquisition (pp. 359-385). Frankfurt: Peter Lang